Tympeän ja välinpitämättömän asiakaspalvelun ainut vaihtoehto ei ole asiakkaan nöyrä myötäily ja kestohymy. Tämän todistaa Fredrikinkadulla sijaitseva ravintola Muru. Murussa asiakkaista huolehditaan itsensä likoon laittaen, letkeästi ja mutkattomasti. Esimerkki todellisesta asiakaslähtöisyydestä on se, ettei vain suositella sopivaa viiniä, vaan myös maistatetaan laseittain myytävää viiniä koko pöytäseurueella.
Toinen tavallinen harha on se, että jokaiselle jotakin -ajattelu ja suuri vaihtoehtojen määrä olisivat asiakaslähtöisyyttä. Murussa luotetaan omaan makuun niin paljon, että ravintolassa myydään varsinaisesti vain päivän menuta. Sen lisäksi saatavilla on muutamia vakituisia annoksia, kuten bouillabaissea. Päivän menu luvataan valmistaa erityisruokavaliot huomioon ottaen. Tämä on erinomainen ratkaisu etenkin kaikkiruokaisille asiakkaille, joita ahdistaa pitkien ruokalistojen ääressä arpominen. Kuten tarjoilijamme huomautti, näin saadaan myös keittiön hävikit pysymään kurissa.
Ruokalistan karsiminen pakottaa keittiön pysyttelemään turvallisilla vesillä annossuunnittelussa. Harmillisinta tämä oli sinänsä hyvissä jälkiruoissa. Paahtovanukas ja suklaafondantti toimivat aina, mutta niillä on vaikea ylittää odotuksia.
Edulliseksi Murua ei voi kehua: kaksi ruokalajia kustantaa 33 euroa, kolme ruokalajia 44 euroa. Varma ruoka, hyvä tunnelma ja omaleimainen palvelu tekevät paikasta kuitenkin hintansa arvoisen.
tiistai 22. helmikuuta 2011
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti